برخورد پرنده علت سقوط بوئینگ 737 مكس بود؟

برخورد پرنده علت سقوط بوئینگ 737 مكس بود؟

به گزارش ایزو وب بعضی از مقامات سازمان هوانوردی آمریكا اخیرا اعلام نموده اند كه برخورد یك پرنده با بوئینگ ۷۳۷ مكس باعث سقوط و جان باختن تعداد زیادی از مسافران در ماههای اخیر شده است.


به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، پس از آنكه دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مكس ۸ به فاصله كوتاهی از هم سقوط كرده و در مجموع باعث كشته شدن ۳۴۶ نفر مسافر و خدمه پروازی شدند، تمامی ایرلاین ها و شركت های هواپیمایی تصمیم گرفتند كه تا اطلاع ثانوی و زمانی كه علت دقیق سقوط این نوع خاص از هواپیما معلوم و مشخص نشود، تمامی بوئینگ های ۷۳۷ مكس موجود و فعال در خطوط پروازی خویش را زمین گیر كرده و پرواز آنها را به حالت تعلیق دربیاورند.
حالا اخیرا اخبار و گزارش های جدیدی در رسانه ها انتشار یافته است كه احتمال دیگری را برای سقوط دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مكس روی مطرح كرده و میز قرار داده است و آن هم برخورد یك پرنده با این هواپیماها بوده است.
البته شركت هواپیماسازی بوئینگ این احتمال و گزینه برخورد پرنده بعنوان علت بهم خوردن تعادل و كنترل از دست خلبان و سقوط هواپیما را رد و تكذیب كرده و به قول متخصصان فنی و مهندسانش می گوید كه این احتمال بسیار بعید به نظر می آید و برخورد یك پرنده با هواپیما آنقدر نمی تواند مشكل ساز باشد كه علت سقوط هواپیما شود.
بیشتر از دو ماه پیش بود كه دومین هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ مكس ۸ تنها ۱۳ دقیقه پس از بلند شدن از زمین كه به نایروبی، پایتخت كنیا در حال پرواز بود، سقوط كرد و تمامی ۱۵۷ سرنشین آن كشته شدند. این دومین سانحه مرگباری بود كه دقیقاً به فاصله چند ماه، برای این هواپیمای جدید و پیشرفته اتفاق می افتاد. پس از این اتفاق، تمامی ایرلاین های جهان تصمیم گرفتند كه به ادامه فعالیت این نوع خاص از هواپیما آخر دهند و به صورت موقت پرواز آنرا به حالت تعلیق دربیاورند. هنوز هم هرچند خیلی از شركت های هواپیمایی در جهان تعداد زیادی از این هواپیما را در خطوط فعال خود در اختیار دارند، بوئینگ ۷۳۷ مكس زمین گیر شده است.
لازم به ذكر است كه الان ۳۸۷ فروند هواپیمای بوئینگ در فرودگاه های سراسر جهان زمین گیر شده و تا اطلاع ثانوی مجوز پرواز نخواهند داشت.
بوئینگ در ابتدا علت حادثه را یك نقص نرم افزاری اعلام نمود و در تلاش بود تا با عرضه یك به روزرسانی نرم افزاری آنرا برطرف كند اما نتایج پژوهش های متخصصان سازمان هوانوردی فدرال آمریكا نشان می داد كه سیستم اتوماتیكی كه در دماغه هواپیما برای جلوگیری بالا رفتن هواپیما به كار رفته، در شرایط بخصوصی كنترل هواپیما را از دستان خلبانان خارج كرده و باعث حركت سریع رو پایین و در نهایت سقوط آن شده است.
نتایج بررسی های اولیه سازمان هوانوردی فدرال آمریكا با همكاری شركت سازنده این هواپیما یعنی بوئینگ، پیشتر نشان می داد كه سیستم جدیدی كه از حسگرهای پیشرفته در نوك دماغه جت به كار برده شده، باعث سقوط آن شده است. این بدان معناست كه حسگرهای موجود در دماغه هواپیما احتمالاً به علت مشكلات نرم افزاری اطلاعات نادرستی به سیستم مركزی هواپیما مخابره كرده و این بدان معناست حتی در زمانی كه خلبان كنترل و هدایت هواپیما را بر روی اتو پایلوت (هدایت خودكار و اتوماتیك) می گذارد، این حسگرهای موجود در سیستم جدید، سر هواپیما را به سمت پایین می كشانند و این امر باعث می شود كنترل جت برای خلبان دشوار شود و به سرعت سقوط كند. همین امر باعث شد كه اندونزی سفارش این نوع از هواپیما از شركت بوئینگ را لغو كند و از مسئولان و مدیران آن درخواست بررسی دقیق و تحقیقات ویژه كند تا این غول هواپیماسازی از تكرار چنین حوادث ناگواری جلوگیری به عمل بیاورد.



1398/03/01
17:46:40
5.0 / 5
2148
تگهای خبر: تخصص , سازمان , شركت , مجوز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
ایزو وب
ISO Web