وزیر حمل ونقل افغانستان در گفتگو با مهر؛

چابهار با رایزنی افغانستان از تحریم آمریكا مستثنا شد

چابهار با رایزنی افغانستان از تحریم آمریكا مستثنا شد

ایزو وب: وزیر حمل ونقل افغانستان با اشاره به اینكه بیشترین واردات افغانستان از مسیر ایران صورت می گیرد، اظهار داشت: مقامات ارشد افغانستان برای مستثنا شدن بندر چابهار با آمریكا از تحریم های ایران، رایزنی كردند.



خبرگزاری مهر- محمد مظهری: در حاشیه كنفرانس حمل و نقل جاده ای IRU كه با حضور ۸۰ كشور از سراسر جهان همچون نمایندگان ایران و افغانستان در مسقط برگزار شده بود، با وزیر حمل ونقل افغانستان، «محمد حمید طهماسی» گفتگویی انجام دادیم كه از نظرتان می گذرد:
چه بازخوردی از كنفرانس حمل و نقل جاده ای مسقط داشتید؟
كنفرانس سالانه سازمان بین المللی جاده ای IRU امسال در مسقط برگزار گردید و ما برای یك مساله جمع شده بودیم و در این میان نشست های كوچك تر دیگری در حاشیه این كنفرانس داشتیم كه محور های آن تسهیل ترانسپورت، تجارت، انتقالات و مصونیت و بویژه سوژه كاهش كربن و پشتیبانی از انرژی سبز و استفاده مؤثر از حمل و نقل در كل دنیا بود.
آیا با هیأت ایرانی هم مذاكره و گفتگو داشتید؟
بله. با هیات ایرانی هم نشستی داشتیم كه روی چند مساله متمركز بود؛ اول مساله تسهیلات بیشتر در بخش حمل و نقل بین ایران وافغانستان. قبلا هم نشست هایی با طرف ایرانی داشتیم و شانزده صورت جلسه با ایرانیان امضا كرده بودیم كه دوباره همان موارد را یادآور شدیم تا بتوانیم در حد امكان معضلات و مشكلات فراروی حمل نقل میان دو كشور را حل نماییم. همچون هزینه هایی كه طرف افغانستانی و طرف ایرانی دریافت می كنند و همین طور سوژه ستاندن غیر قانونی. دوستان ایرانی حاضر در نشست اطمینان دادند كه این موضوعات را با مسئولان مربوطه در بین بگذارند.
این مبالغ شامل چه مواردی می شود؟
اكثرا این مبالغ از طرف مسئولان و مأموران هر دو كشور گرفته میگردد كه هم در بخش عوارض راه ها و گمركات و هم در بخش پلیس مرزی است. در مجموع ما لیست همه این هزینه ها را كه ۱۶ مورد بود به طرف ایرانی تحویل دادیم و گفتیم كه باید در این راستا تسهیلات بهتری فراهم گردد. ما خواستار آن هستیم كه سطح مبادلات تجاری مان را گسترش دهیم و این مبادلات وقتی گسترش پیدا می كند كه تسهیلات در بخش حمل و نقل دو كشور احداث شود و طرف افغانستانی آماده است این هزینه ها و حتی هزینه های قانونی را به حداقل برساند.

تبادل ترانزیتی ایران و افغانستان در چه سطحی قرار دارد؟
در شرایط كنونی، ایران یكی از جانب های بسیار مهم و كلان تجارتی با دولت افغانستان است. یعنی بیشترین واردات افغانستان از مسیر ایران صورت می گیرد خصوصاً كه ما از سمت شرق با كشورهای همسایه مان مشكل داریم و خیلی علاقمند نیستیم كه از آن مسیر به افغانستان ترانزیت بشود یا واردات نماییم. یعنی بهترین ابزار برای جابه جایی تولیدات ایران، كشور افغانستان است.
پروژه مسیر ریلی ایران-افغانستان به چه مرحله ای رسیده است؟
فاز سوم خط آهن خواف-هرات هنوز مانده است كه مسؤولیت آن بر عهده ما بوده و الان در مرحله تداركات است. یك بار پروسه تداركات قبلا صورت گرفته كه متاسفانه شركت برنده مناقصه، اسناد لازم را كه متعهد شده بود در اختیار دارد، نمایش نداد و دوباره به اعلان مجدد رفت. فكر می كنم كارهای آن در مراحل نهایی است و امیدواریم هرچه زودتر قرارداد آن نهایی شود تا ما بتوانیم بخش سوم خط آهن خواف-هرات را بسازیم.
تكمیل این پروژه چه تحولی در حمل و نقل ایران و افغانستان احداث می كند؟
تكمیل خط آهن خواف ـ هرات، یك تحول عمده در سطح تجارت دو كشور به وجود می آورد و هزینه نقل و انتقال را به حد چشمگیری می كاهد، سرعت عمل را بالا برده و زمان رسیدن كالاها را كمتر می كند. همین طور با اجرای این پروژه، مصونیت انتقال این كالاها افزایش می یابد. خط آهن خواف- هرات از اهمیت بالایی برای تجارت و ترانزیت بین دو كشور برخوردار می باشد.
با توجه به تحریم های آمریكا مقابل ایران، آیا تبادل تجاری دو كشور تحت تاثیر این تحریم ها قرار خواهد گرفت؟
خوشبختانه بر اساس پیشنهادات و صحبت هایی كه مسئولان ارشد دولت افغانستان با همتایان آمریكایی شان داشتند سوژه چابهار به خاطر مناسبات ما با ایالات متحده مورد استثناء قرار گرفت و پس چابهار مشمول تحریم امریكا نخواهد بود و این یك فرصت خوب برای هر سه كشور هند، افغانستان و ایران است تا از فرصت ها برای تقویت صادرات، واردات وتبادلات بهره ببرند.

1397/08/22
17:34:06
5.0 / 5
1752
تگهای خبر: تجاری , تولید , سازمان , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
ایزو وب
ISO Web