برآوردی از ارزآوری راه آهن رشت - آستارا

برآوردی از ارزآوری راه آهن رشت - آستارا

ایزو وب: به گزارش ایزو وب، یک کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی اظهار داشت: با فرض عبور ۱۵ میلیون تن کالا در راه شمال - جنوب و با فرض تعرفه ۵ سنت، در بهترین حالت ۱.۵ میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت که باید میزان هزینه ها هم از این عدد کم شود.


​​​​​عباس قربانعلی بیک در گفتگو با ایسنا، در رابطه با ترانزیت کالا در راه شمال - جنوب اظهار نمود: اینطور مطرح شده که ۱۵ میلیون تن حداکثر ظرفیت این محور است که ۹.۶ میلیون تن آن سال اول محقق می شود. اگر فرض نماییم هر تن عبوری کالا که از آستارا روی خطوط ریلی ما می آید، ۲۰۰۰ کیلومتر سیر می کند، با تعرفه سه سنت، درآمدش حدود ۶۰ دلار می شود؛ با فرض پنج سنت هم درآمد از عبور هر تن کالا، ۱۰۰ دلار می شود.
وی افزود: ازاین رو اگر ما یک میلیون تن کالا عبور دهیم، درآمد با تعرفه پنج سنت بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار می شود. اگر ۱۰ میلیون تن عبور دهیم، یک میلیارد دلار و ۱۵ میلیون تن بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار می شود. در حالیکه اینطور مطرح شده که درآمد از این طرح بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار خواهد بود. این در شرایطیست که میزان پیشبینی شده از بار عبوری کالا که ۱۵ میلیون تن در نظر گرفته شده، محقق شود.
این کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی تصریح کرد: البته این مبلغ، میزان درآمد این کریدور ریلی فارغ از هزینه هاست که با فرض تعرفه پنج سنت در بهترین حالت ۱.۵ میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت که باید میزان هزینه ها هم از این عدد کم شود.
معاون اسبق برنامه ریزی و امور بین الملل راه آهن تصریح کرد: همینطور باید در نظر داشت که در عمل چه میزان از این دفعه که پیشبینی شده محقق می شود. با فرض این که ظرفیت آستارا به رشت، ۱۵ میلیون تن باشد؛ چونکه هم اکنون ظرفیت بار از رشت تا قزوین، ۲.۶ میلیون تن اعلام شده است که فقط ۱.۵ میلیون تن آن قابل استفاده می باشد و ۱۳.۵ میلیون تن بار وارده از آستارا از رشت به قزوین و حتی بارهای بنادر انزلی و کاسپین نمی توانند عبور کنند و درآمدهایی که با فرض عبور ۱۵ میلیون تن پیشبینی شده هم محقق نمی شود و در نهایت به نظر می آید ۹۰ میلیون دلار از درآمد مفروض، به دست می آید که سهم رشت آستارا به طول ۱۶۰ کیلومتر از درآمد ۷.۲ میلیون دلار خواهد شد.
وی افزود: همینطور اگر ما طبق اظهارات ۱.۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای راه آهن رشت - آستارا در نظر بگیریم و هیچ هزینه ای هم برای نگهداری خطوط و ناوگان و انرژی و... را منظور نکنیم، ۲۰ سال طول می کشد تا هزینه هایی که برای ساخت این پروژه سرمایه گذاری شده برگردد که نه تنها با شعار سال در خصوص مهار تورم منافات دارد بلکه با اقتصاد مقاومتی هم در تضاد است.




منبع:

1402/03/15
19:24:32
5.0 / 5
300
تگهای خبر: اقتصاد , كالا , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
ایزو وب
ISO Web