در گفت وگو با ایزو وب مطرح شد
ساخت نسل جدید یدک کش ها و ۴۰ تیپ کشتی در سایه نبود بازار و تعامل
ایزو وب: تعدادی از محققان یکی از شرکت های فعال در صنعت دریایی علاوه بر ساخت 40 تیپ کشتی، بزرگترین یدک کش نسل جدید را در کشور به تولید رساندند و این در حالیست که بگفته آنها، توسعه فناوری های این صنعت نیازمند توسعه بازارها و تعامل است.
محمدرضا رستگار، مدیر عامل یکی از شرکت های فناور فعال در زمینه کشتی سازی در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه ماموریت اصلی این شرکت طراحی و ساخت انواع کشتی و قایق تعریف شده است، اظهار داشت: تولید قایق های ۴ تا ۵ متری تا کشتی های حدود ۹۰ متری، انواع شناورهای فراساحلی و تندرو، یدک کش و انواع کشتی های باری همچون محصولات تولیدی در این شرکت بوده است.
وی با اعلان اینکه این شناورها تجاری سازی شده اند، اشاره کرد: تا حالا ۴۰ تیپ از انواع کشتی را طراحی نموده و به مرحله ساخت رساندیم و حدود ۶۰ شناور از این تعداد تیپ را به تولید رساندیم.
رستگار با تأکید بر این که نخستین شناور AHTS را در کشور طراحی و عرضه کردیم، افزود: این شناور نسل سوم یدک کش های فراساحلی است که می تواند نیازهای سکوها را تامین کند و با دارا بودن عرشه وسیع، قابلیت حمل سیمان، گل، مواد حفاری، آب، سیمان و سوخت را برای کشتی ها دارد و همین طور قادر می باشد سکوها را جا به جا کند.
مدیر عامل این شرکت، طراحی انواع شناورهای ۳۶، ۳۷، ۴۰ و ۴۲ متری و انواع یدک کش ها را از دیگر دستاوردهای این شرکت نام برد و تصریح کرد: این یدک کش ها از ۲ هزار تا ۶ هزار اسب بخار طراحی شده اند و یکی از تازه ترین یدک کش طراحی شده در این شرکت، ASD با قدرت ۶ هزار اسب بخار است که یکی از بزرگترین یدک کش از این نوع است و تا حالا این یدک کش با این قدرت به کشور وارد نشده است.
وی به بیان چالش های این صنعت اشاره نمود و با اعلان اینکه یکی از چالش های این صنعت مربوط به شرایط کلی اقتصاد کشور است، اظهار داشت: شناور، محصولی است که هزینه زیادی برای تولید می طلبد و اگر تنها بخواهیم آنرا برای بازار داخل تولید نماییم، توجیه اقتصادی ندارد و نیاز به توسعه بازار داریم.
این فناور حوزه صنعت کشتی سازی، جذب سرمایه را از دیگر چالش های این صنعت دانست و تصریح کرد: سرمایه گذاری برای ساخت کشتی، سرمایه گذاری کلانی را نیاز دارد و ترجیح خیلی از سرمایه گذاران این است که در زمینه هایی با اطمینان بالا سرمایه گذاری کنند و سابقه فعالیت در آن حوزه ها بیشتر است.
رستگار با اشاره به چالش های قانونی در این عرصه، اظهار داشت: سال ها است که در کشور موضوع رقابتی کردن اقتصاد مطرح است و نتیجه این رویکرد آنست که هر محصولی که تولید می نماییم، اعلام می شود که نیاز است چند شرکت دیگر این محصول را تولید کنند تا قابلیت رقابت ایجاد شود، ولی مساله اصلی این است که بازار کشور کشش ایجاد یک شرکت در این عرصه را ندارد و از طرف دیگر نتیجه این رقابت، از میان رفتن یک شرکت است تا طرف دیگر ماندگار شود، چون ذات رقابت همین است.
مجری طرح، اشاره کرد: بجای آنکه تعامل و تعاون و کمک در اقتصاد دانش بنیان ترویج شود، برعکس مطرح می شود.
وی درباب صادرات محصولات این شرکت با تأکید بر این که ما امکان صادرات محصولات را داریم، اظهار داشت: در صورتیکه ما امکان صادرات داریم اما امکان تعامل نداریم. ما هم اکنون با چندین شرکت طراح خوب اروپایی وارد مذاکره شدیم تا قسمتی از خدمات طراحی را برای آن شرکت اجرائی نماییم و آنها ارزیابی های لازم را از شرکت ما به عمل آوردند و ابزار تمایل کردند، ولی آنها اعلام نمودند که اگر از مهندسان شما بخواهیم به کشور مقصد بروند، آیا می توانید بدون مشکل سر پروژه حاضر شوید و مشکل را مرتفع کنید؟
رستگار افزود: اساسا نمی توانیم به سرعت خودرا به پروژه آنها برسانیم، چون دریافت ویزا زمان زیادی را می طلبد.
منبع: isoweb.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب